آزمایش سطوح دارویی

آزمایش سطوح دارویی

آزمایش سطوح دارویی یا آزمایش فارماکوکینتیک (Pharmacokinetic)، برای اندازه‌گیری و بررسی رفتار دارو در سیستم بیولوژیکی بکار می‌رود. این آزمایش به ما اطلاعاتی در مورد نحوه جذب، توزیع، متابولیسم و دفع دارو در بدن فرد مورد مطالعه می‌دهد.

به طور کلی، چندین آزمایش مختلف برای اندازه‌گیری سطوح دارویی وجود دارد. در زیر توضیحی مختصر در مورد سه آزمایش معمول در این زمینه آورده شده است:

1. آزمایش سطح خونی (Blood Level Test):
   در این آزمایش، نمونه‌های خونی از فرد مورد مطالعه در طول زمان گرفته می‌شوند. این نمونه‌ها سپس به منظور اندازه‌گیری سطح دارو در خون، تحت تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. این آزمایش می‌تواند برای تعیین زمان ترکیبات فعال دارویی در خون، میزان دارو در دستگاه‌های مختلف بدن و همچنین محاسبه پارامترهای فارماکوکینتیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

2. آزمایش ادراری (Urinary Excretion Test):
   در این آزمایش، نمونه‌های ادرار فرد مورد مطالعه جمع‌آوری می‌شوند و سپس سطح دارو در ادرار اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش به ما کمک می‌کند تا میزان دارویی که به صورت تغییر نیافته از بدن دفع می‌شود را بسنجیم. با استفاده از این آزمایش، می‌توان اطلاعاتی در مورد نرخ دفع دارو،مدت زمان حضور دارو در سیستم بدنی و میزان دفع دارو توسط کلیه ها اطلاعات کسب کرد

3. آزمایش پلاسما (Plasma Protein Binding Test):
   بسیاری از داروها به پروتئین‌های خونی مانند البومین متصل می‌شوند. در این آزمایش، نمونه‌ای از خون فرد مورد مطالعه گرفته می‌شود و سپس سطح داروی متصل به پروتئین‌ها (معمولاً به صورت درصدی) اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش به ما کمک می‌کند تا فهمی بیشتر در مورد نرخ آزاد شدن دارو از پروتئین‌ها و توزیع آن در سایر اجزای بدن پیدا کنیم.

مهم است به یاد داشته باشید که نوع آزمایش سطوح دارویی مورد استفاده بستگی به نوع دارو، هدف اصلی تحقیق و نیازهای بالینی دارد. در هر صورت، برای انجام این آزمایش‌ها و تفسیر نتایج آن‌ها، نیاز به همکاری و نظارت پزشکان و متخصصان مربوطه دارید.

 

زمان مناسب نمونه گیری سطح داروها

کاربا مازپین (حداقل یک هفته پس ازشروع دارو- بلافاصله قبل ازآخرین دوز)

اتوسوکسیماید(حداقل دوهفته مصرف کرده باشد-هرزمانی می تواند)

فنوباربیتال (دربالغین 25روزودریچه ها ده روزدارومصرف کرده باشد(هرزمانی)

فنی توئین (8-5روزدارومصرف شده باشد)

پیریمیرون (حداقل دوروزدارومصرف کرده باشد.وبلافاصله قبل ازآخرین دوز)

والپریک اسید (حداقل سه روزدارومصرف کرده باشد.بلافاصله قبل ازآخرین دوز

تئوفیلین (دربالغین 2روزدربچه ها5-1روزدارومصرف شده باشدبلافاصله قبل ازآخرین دوز

لیتیوم (12ساعت پس از دوز شبانه-حداقل 7روزمصرف کرده باشد

دیگوکسین (24-8 ساعت پس ازآخرین دوز -حداقل یک ماه دارومصرف کرده باشد

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر