آزمایش پرولاکتین خون و علل بهم ریختن سطح آن

آزمایش پرولاکتین خون و علل بهم ریختن سطح آن

آزمایش پرولاکتین خون و علل بهم ریختن سطح آن

پرولاکتین از جمله مهم‌ترین هورمون‌های بدن است که وظایف مختلفی برعهده دارد. تنظیم توانایی جنسی، تنظیم تولید شیر در خانم‌ها و همچنین کنترل سیستم ایمنی بدن از جمله وظایف پرولاکتین به شمار می‌آیند. گاهی اوقات سطح پرولاکتین خون به هم می‌ریزد و همین موضوع می‌تواند عوارض زیادی برای خانم‌ها و آقایان به دنبال داشته باشد. برای اینکه سطح این هورمون اندازه‌گیری شود، پزشک آزمایش پرولاکتین خون را تجویز خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با علل به هم ریختن سطح این هورمون در بدن و نحوه آزمایش آن آشنا کنیم؛ پس همراه ما باشید. 


دلایل به هم ریختن سطح پرولاکتین خون چیست؟
زمانی که سطح پرولاکتین خون به هم می‌ریزد، یعنی میزان این هورمون کم شده یا افزایش یافته است. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث تغییر سطح این هورمون می‌شوند. به عنوان مثال دلایل زیر می‌توانند باعث افزایش سطح این هورمون در خون شوند: 
1.    کم کار بودن تیروئید
2.    مصرف انواع داروها: داروهای ضد افسردگی، فشار خون و اختلالات روانی در بین این موارد جای می‌گیرند.
3.    مصرف بیش از حد برخی گیاهان: دانه‌های رازیانه، شنبلیله و شبدر قرمز اگر بیش از حد مجاز مصرف شوند، در سطح پرولاکتین تغییراتی به وجود می‌آورند. 
4.    استرس و اضطراب بسیار زیاد
5.    انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های شدید
گاهی اوقات نیز شاهد پایین بودن سطح این هورمون در بدن هستیم. دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی پایین بودن مقدار پرولاکتین خون تأثیر بگذارند. کم‌کاری هیپوفیز و سیگار کشیدن مهم‌ترین دلایل هستند که باید نسبت به درمان اقدام کرد. 


چه زمانی به آزمایش پرولاکتین خون نیاز خواهد بود؟
برای اینکه پزشک بتواند به سطح پرولاکتین پی ببرد، به نمونه خون نیاز خواهد داشت؛ به همین علت برای بیمار آزمایش پرولاکتین خون تجویز خواهد کرد. دلایل درخواست زنان و مردان با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال اگر خانم‌ها در دوران بارداری توانایی شیردهی نداشته باشند و یا دوران پریودی آن‌ها نامنظم باشد، در آن صورت باید این آزمایش را پشت سر بگذارند. ناباروری نیز از دیگر دلایل موجود است. 
دلایل درخواست برای انجام آزمایش در مردان متفاوت خواهد بود. ناتوانی جنسی، سختی در نعوظ و همچنین بزرگ شدن سینه‌ها از مهم‌ترین دلایل موجود به شمار می‌روند. در نهایت یک سری از دلایل به چشم می‌خورند که بین خانم‌‌ها و آقایان مشترک هستند. به عنوان مثال مشکلات بینایی و سردردهای ناگهانی و بدون دلیل می‌توانند نشان‌دهنده تغییر در سطح پرولاکتین خون باشند. 

 

دلایل انجام آزمایش پرولاکتین

 

آیا با شرایط انجام آزمایش آشنایی دارید؟
برای انجام آزمایش پرولاکتین خون باید دارای شرایط مختلفی باشید. در واقع اگر به یک سری از نکات توجهی نداشته باشید، امکان انجام آزمایش وجود ندارد؛ به همین علت اگر در همین نزدیکی‌ها پزشک این آزمایش را برایتان تجویز کرده است، حتماً به لیست زیر توجه کنید تا با مهم‌ترین شرایط موجود آشنا شوید: 
•    اگر قصد انجام این آزمایش را دارید، حتماً باید دو یا سه ساعت قبل بیدار شده باشید.
•    به هیچ عنوان قبل از آزمایش فعالیت‌های سنگین همچون ورزش انجام ندهید. 
•    از دوش گرفتن یک شب قبل از آزمایش پرهیز کنید. 
•    حداقل تا یک روز قبل از انجام آزمایش نباید رابطه جنسی داشته باشید. 
•    مصرف داروهای ضد بارداری قبل از انجام این آزمایش اکیداً ممنوعیت دارد. 
•    از تحریک کردن سینه‌ها بپرهیزید.
•    همچنین اگر مصرف‌کننده داروهایی همچون افسردگی و فشار خون هستید، آن را با پزشک در میان بگذارید تا مشاوره‌های لازم را در خصوص آزمایش به شما ارائه دهد. 


چگونه می‌توان سطح پرولاکتین را کاهش داد؟
اگر به دنبال کاهش سطح پرولاکتین خون هستید، روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. با کنترل سطح هورمون می‌توانید سلامتی را به خودتان هدیه دهید و از عوارض جدی در امان بمانید. از جمله این راهکارها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم: 
•    حتماً یک رژیم غذایی سالم را در لیست برنامه غذایی خود جای دهید. 
•    تا جایی که می‌توانید استرس و اضطراب را در خود کنترل کنید. 
•    تا مدت‌زمان خاصی از انجام فعالیت‌های سنگین دوری کنید. 
•    اگر لباسی به قفسه سینه شما فشار وارد می‌کند، حتماً از پوشیدن آن خودداری کنید. 
•    حتماً از ویتامین‌هایی همچون B6 و E بهره ببرید. 

 

نحوه کاهش پرولاکتین خون

 

سخن آخر
کم یا زیاد بودن سطح پرولاکتین خون می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری با خود به همراه داشته باشد؛ به همین علت برای پیشگیری از آسیب‌های موجود ضروری است با یک پزشک مشورت کنید. در این شرایط پزشک برای شما آزمایش پرولاکتین خون را تجویز خواهد کرد که باید با رعایت نکات مربوطه نسبت به انجام آن اقدام کنید. امروزه یکی از آزمایشگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارد، آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر است. شما می‌توانید با خیالی راحت آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر