انجام غربالگری سرطان سینه

انجام غربالگری سرطان سینه

سرطان پستان شایعترین نوع  سرطان و دومین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است.  شناسایی آن در مراحل اولیه میتواند منجر به درمان تقریبا کامل شود.

علایم نشانگر سرطان سینه :

1-    توده سینه

2-    تورم تمام یا قسمتی از سینه (حتی اگر توده ای مشاهده یا حس نشود)

3-    تغییرات ناگهانی در پوست ناحیه پستان یا بخش فوقانی آن (گاهی اوقات شبیه پوست پرتقال است)

4-    احساس درد سینه یا نوک سینه

5-    فرو رفتن نوک سینه به داخل

6-    نوک سینه یا پوست سینه قرمز، خشک، پوسته پوسته یا ضخیم می شوند.

7-    ترشح نوک سینه (به غیر از شیر مادر)

8-    متورم شدن غدد لنفاوی.

 

 

 

انجام غربالگری سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه شامل خودآزمایی پستان ، معاینه بالینی و ماموگرافی  می باشد

خود آزمایی پستان:

همه ی خانمهای بالای 20 سال باید هر 1 تا 3 سال و از 40 سالگی این آزمایش هرساله  بصورت دوره ای بعد از اتمام پریود سینه های خود را معاینه نمایند.

 

 

 

ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه

بنا برتوصیه انجمن سرطان آمریکا ماموگرافی غربالگری سالانه از سن 45 سالگی شروع شود. بهترین روش تشخیصی غربالگری سینه، ماموگرافی با اشعه ایکس استهر تصویری که یافته ای نامنظم داشته باشد بررسی می‌شود و پزشک نیز تغییرات را با توجه به تصاویر قبلی بررسی می­کند اگر بافت سینه متراکم باشد. ماموگرافی دیژیتال  مناسب تر است.

 

 

سونوگرافی سینه:

از سونوگرافی برای ایجاد تصویر کامپیوتری از بافت داخل سینه استفاده می شود. این روش توانایی شناسایی و نشان دادن تغییرات خاصی در پستان مانند کیست های پر از مایع را دارد. سونوگرافی برای مشاهده برخی تغییرات پستان ، مانند برآمدگی موثر است. همچنین می توان از این روش برای مشاهده نواحی مشکوکی که در ماموگرافی تشخیص داده شده، استفاده کرد. سونوگرافی به این دلیل که اغلب می تواند تفاوت بین کیست های پر از مایع (عموما خوش خیم هستند) و توده های جامد (احتمالا نیاز به آزمایش بیشتری برای اطمینان از سرطانی بودن توده باشد) را تشخیص دهد، یک روش مفید به شمار می آید.

از دیگر کاربرد های سونوگرافی در این زمینه، کمک و راهنمایی برای تشخیص مسیر سوزن بیوپسی به ناحیه ای مورد نظر (غدد لنفاوی متورم زیر بازو) برای خروج سلول ها می باشد. این نمونه سلول ها از لحاظ سرطانی بودن مورد آزمایش قرار می گیرند. آزمایشگاه مهر میتواند با بررسی نمونه های بیوپسی سوزنی و نمونه های FNA به تشخیص ضایعات سینه کمک کند.

MRI.

اگر خانمی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشند، ممکن است علاوه بر ماموگرافی سالیانه، نیاز به   MRI برای  تشخیص باشد.

عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان

1.     جنسیت: زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

2.     افزایش سن

3.     سابقه شخصی بیماریهای پستان

4.     سابقه شخصی سرطان سینه: اگر فردی در یک سینه خود سابقه قبلی سرطان پستان داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در سینه دیگر افزایش می یابد.

5.     سابقه خانوادگی سرطان سینه

6.     جهش های ژن های موروثی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. شناخته شده ترین جهش های ژنی مرتبط با سرطان پستان در ژن های BRCA1 و BRCA2 رخ می دهند.

7.     قرارگیری در معرض تشعشعات مضر

8.     چاقی

9.     فرزند آوری در سنین بالاتر: زنانی که پس از سی سالگی صاحب اولین فرزند خود می شوند یا هرگز اقدام به بچه دار شدن نمی کنند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشند.

10.مصرف نوشیدنی های الکلی

 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر