انواع اسهال های عفونی

انواع اسهال های عفونی

انواع اسهال های عفونی

اسهال عفونی شکل از اسهال به حساب می‌آید که ابتلا به آن می‌تواند به خاطر دلایلی همچون مصرف آب یا غذای آلوده باشد. اسهال های عفونی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند با علائم گوناگونی همراه باشند. از آنجایی که اسهال ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد، باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن و مشخص کردن دلیل اصلی اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع مختلف اسهال‌های عفونی بپردازیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

 

اسهال های عفونی چه انواعی دارند؟

به طور کلی اسهال عفونی را به دو نوع تقسیم می‌کنیم که شامل التهابی و غیر التهابی هستند. هر کدام از این اسهال‌ها تأثیر مختلفی روی بدن می‌گذارند و ممکن است افراد را از کار و زندگی بیندازند؛ به همین علت ضروری است در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان اقدام کنید. در لیست زیر می‌توانید با انواع اسهال آشنا شوید: 

1.    اسهال التهابی عفونی: شدت اسهال التهابی در مقایسه با نوع غیر التهابی بسیار بیشتر است و همین موضوع برای فرد مبتلا بسیار آزاردهنده خواهد بود. زمانی که فرد به این نوع اسهال مبتلا می‌شود، ممکن است شاهد آثاری همچون خون باشد. تب و دل درد بسیار شدید از دیگر علائم این نوع اسهال هستند. 

2.    اسهال غیر التهابی عفونی: اسهال این دسته از افراد به صورت آبکی است و خونی نیز در آن مشاهده نمی‌شود. همچنین معمولاً اسهال غیر التهابی با تب همراه نیست و آن‌چنان شدت ندارد. ویروس‌های مختلفی ممکن است در ابتلا به این نوع اسهال تأثیرگذار باشند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به روتا ویروس و نورو ویروس اشاره کنیم. 

 

انواع اسهال غیر التهابی عفونی 

همان‌طور که اشاره کردیم اسهال غیر التهابی نوعی از اسهال های عفونی به شمار می‌رود که ویروس‌های مختلفی در ابتلا به آن دخیل هستند؛ به همین علت بد نیست با تأثیر هر کدام از این ویروس‌ها بر بدن آشنا شوید. در لیست زیر می‌توانید درباره انواع اسهال غیر التهابی عفونی اطلاعات کسب کنید:

1.    اسهال غیر التهابی عفونی نورو ویروس: نورو ویروس می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان باعث ایجاد اسهال شود. در واقع اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود افراد از این نوع اسهال رنج ببرند، مسمومیت غذایی است. زمانی که افراد در یک محیط کوچک قرار بگیرند، احتمال سرایت افزایش پیدا می‌کند. 

2.    اسهال غیر التهابی عفونی روتا ویروس: روتا ویروس از جمله دلایل اسهال عفونی است که بیشتر کودکان را به خود درگیر می‌کند. زمانی که معده و روده کودکان دچار عفونت شود، با اسهال آن را نشان می‌دهند. اگر کودکان اشیا آلوده را در دهان خود فرو ببرند، احتمال ابتلا به این نوع اسهال در آن‌ها افزایش خواهد یافت. بزرگسالان نیز ممکن است به این نوع ویروس مبتلا شوند؛ اما هیچ علامتی نخواهند داشت. 

 

علائم اسهال عفونی چیست؟
افرادی که درگیر انواع اسهال های عفونی می‌شوند، علائم مختلفی از خود نشان خواهند داد. همان‌طور که حدس می‌زنید اولین و اصلی‌ترین نشانه‌ای که با کمک آن می‌توانید به وجود اسهال پی ببرید، داشتن مدفوع آبکی است که حالت شُل دارد. تعداد دفع اسهال در روز بالا بوده و حداقل سه بار است. این افراد معمولاً در ناحیه شکم درد شدیدی را احساس کرده و به دستشویی نیاز بسیار فوری پیدا می‌کنند. حالت تهوع یکی دیگر از نشانه‌های اسهال عفونی است. اگر بدن افراد دچار التهاب شده باشد، علائم و نشانه‌ها از موارد گفته‌شده فراتر خواهند رفت. مدفوع خونی، تب و لرز، استفراغ و در نهایت سرگیجه می‌توانند از مهم‌ترین نشانه‌ها باشند. 


چگونه می‌توان به تشخیص اسهال پرداخت؟
برای اینکه بتوانید به وجود اسهال عفونی پی ببرید، راهکارهای مختلفی پیش روی شما قرار گرفته‌اند. طبیعتاً اولین و ساده‌ترین راه، ادامه‌دار بودن اسهال است. اگر اسهال بیشتر از چهار روز طول بکشد، نشان‌دهنده بیماری مزمن است؛ به همین علت پزشک باید آزمایش‌های مختلفی برای شما تجویز کند. این آزمایش‌ها می‌توانند شامل نمونه‌گیری از خون و مدفوع باشند. همچنین گاهی اوقات ممکن است علت اسهال شما این باشد که بدن قادر به تحمل لاکتوز نیست. در این شرایط باید در آزمایش تنفس شرکت کنید. آندوسکوپی و کولونوسکوپی از دیگر آزمایش‌هایی هستند که پزشک ممکن است برای شما تجویز کند. 

 

سخن آخر
اسهال های عفونی می‌توانند به دو نوع التهابی و غیر التهابی تقسیم شوند که هر کدام از آن‌ها روی بدن تأثیرات خاص خود را دارند. علائم اسهال در کودکان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین اسهال می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی در بدن باشد که باید هر چه سریع‌تر نسبت به انجام آزمایش اقدام کرد. دکتر زمانی که متوجه شود اسهال شما بیشتر از چهار روز به درازا کشیده است، انواع آزمایش‌ها را تجویز خواهد کرد که باید در اسرع وقت آن‌ها را انجام دهید. آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر یک انتخاب مناسب برای انجام آزمایش‌هایتان است. 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر