انواع اسهال های عفونی، شرح عوامل ایجاد کننده و اقدامات درمانی

انواع اسهال های عفونی، شرح عوامل ایجاد کننده و اقدامات درمانی

انواع اسهال های عفونی، شرح عوامل ایجاد کننده و اقدامات درمانی

اسهال یکی از شایعترین بیماری ها است که می تواند در هر سنی ما را درگیر خود کند. این بیماری دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عفونت است. البته ما انواع اسهال های عفونی داریم که هر کدام عامل بیماریزای خود را دارند. ما در ادامه این مقاله به دلیل بروز انواع اسهال عفونی خواهیم پرداخت و به درمانهای آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

 

انواع اسهال

اسهال را از لحاظ نحوه بروز آن می توان به دو دسته کلی اسهال حاد و اسهال مزمن تقسیم بندی کرد. اسهال حاد کمتر از دو هفته طول می کشد و غالبا در اثر عفونت ویروسی رخ می دهد. اما اسهال حاد بیش از دو هفته طول می کشد و در بیشتر موارد یک عامل غیر عفونی در آن دخیل است.

از طرف دیگر اسهال را با توجه به منشا آن می توان به انواع اسهال عفونی، اسهال های ناشی از دارو، اسهال های ناشی از نقص در سیستم گوارشی، ورود سموم و مواد شیمیایی به بدن و … تقسیم نمود.

 

انواع اسهال عفونی

انواع اسهال عفونی بر اساس عامل ایجاد کننده آنها شامل موارد زیر می گردند:

•    اسهال عفونی ویروسی

•    اسهال عفونی انگلی

•    اسهال عفونی باکتریایی

•    اسهال عفونی قارچی

عامل و نوع اسهال عفونی را می توان توسط تستهای آزمایشگاهی تشخیص داد. شما می توانید جهت انجام تستهای مرتبط با این بیماری به بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان یعنی آزمایشگاه مهر مراجعه کنید. 

 

تست های آزمایشگاهی برای تشخیص اسهال عفونی.

 

اسهال عفونی ویروسی

در بین انواع اسهال های عفونی، اسهال ویروسی شایع ترین نوع اسهال عفونی است. در واقع ویروس ها عامل اصلی گاستروانتریت عفونی حاد در سراسر جهان هستند. علائم گاستروانتریت ویروسی (التهاب دستگاه گوارشی) شامل اسهال، حالت تهوع و استفراغ می باشد. ویروس می تواند از فرد آلوده یا از طریق آب و غذا وارد بدن ما گردد.

نشانه های گاستروانتریت ویروسی معمولا 1 تا 3 روز بعد از آلوده شدن توسط ویروس ظاهر می گردند. این علائم میتوانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. اصلی ترین ویروسهای عامل این بیماری شامل روتاویروس، آدنو ویروس روده ای، آستروویروس و نورو ویروس و ساپوویروس هستند.

انواع اسهال های عفونی ویروسی غالبا خود محدود شونده هستند به این معنی که با گذشت دوره بیماری خود به خود رفع می گردند. بهترین درمان هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف بیشتر مایعات است. اما در خردسالان، افراد پیر (بخصوص بالای 65 سال)، افراد دارای بیماری های زمینه ای، خانمهای باردار و افراد دچار سوء تغذیه ممکن است علائم بیماری بسیار جدی گردد. در این افراد دریافت خدمات پزشکی ضروری است.

 

اسهال عفونی باکتریایی

مانند ویروسها باکتریها نیز از عوامل اصلی گاستروانتریت عفونی محسوب می گردند. مهمترین باکتریهایی که در اسهال باکتریایی نقش دارند شامل سالمونلا، شیگلا، اشرشیاکلی، ویبریو، یرسینیا و لیستریا هستند. باکتری‌های روده با مکانیسم‌های مختلفی از جمله چسبیدن به روده، تهاجم به مخاط روده و تولید سم باعث اسهال می‌شوند.

در اسهال باکتریایی می تواند شاهد علائمی مانند تب، درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ نیز بود. درمان اسهال عفونی باکتریایی نیز وابسته به عامل عفونت و شرایط بیمار است. در افراد سالم بیشتر اقدامات حمایتی مانند هیدراته نگه داشتن بدن انجام میگیرد. اما در مواردی که باکتری تهاجمی باشد، وارد خون شود، سم تولید نماید یا بیمار وضعیت پایداری نداشته باشد آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

 

اسهال عفونی

 

اسهال انگلی

 بیشتر انگلهای روده ای می توانند سالها بدون علامت خاصی در بدن ما زندگی کنند با این وجود در برخی مواقع علائمی از جمله اسهال، درد، کاهش وزن، خستگی و … را در فرد آلوده به وجود می آورند. 

ژیاردیازیس (Giardiasis) یکی از شایعترین اسهال های انگلی است که توسط انگل Giardia duodenalis ایجاد می گردد. این بیماری اغلب از طریق خوردن آب یا غذای آلوده منتقل می شود. علائم ژیاردیازیس شامل اسهال، مدفوع بد بو و چرب، درد و گرفتگی شکم، حالت تهوع و … می باشد. درمان وابسته به وضعیت فرد دارد در صورت لزوم داروهای ضد انگلی تجویز می گردد.

آمیبیازیس (Amebiasis) یکی دیگر از بیماری های انگلی است که می تواند باعث اسهال عفونی گردد. این بیماری توسط انواعی از آمیب ها (بخصوص Entamoeba histolytica) ایجاد می گردد و در برخی مواقع می توانند باعث اسهال خونی نیز گردند. کریپتوسپوریدیوم و میکروسپوریدیوم از دیگر عوامل ایجاد اسهال انگلی هستند.

 

اسهال قارچی

انواعی از قارچها بخصوص گونه هایی از مخمر (Candida albicans، Candida tropicalis و…) می توانند موجب اسهال گردند. علائم اسهال مرتبط با این نوع از قارچها شامل اسهال ترشحی طولانی مدت همراه با درد و گرفتگی شکم اما بدون تب، خون، مخاط، تهوع و استفراغ است.

اسهال عفونی قارچی غالبا در اثر تضعیف سیستم ایمنی بدن ایجاد می گردد که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله مصرف آنتی بیوتیکها. درمان معمولا با تجویز داروهای ضد قارچی صورت میگیرد.

 

ما در آزمایشگاه تخصصی مهر در مسجد سلیمان آماده انجام انواع تستهای پاتولوژی پزشکی برای شما عزیزان از جمله تستهای لازم جهت تشخیص انواع اسهال های عفونی هستیم.

 

منابع:

1.     https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4108-diarrhea

2.     https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470525/

3.     https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK513295/

4.     https://www.healthline.com/health/bacterial-gastroenteritis#symptoms

5.     https://www.cdc.gov/parasites/giardia/general-info.html#:~:text=Giardiasis%20is%20a%20diarrheal%20disease,for%20weeks%20or%20even%20months.

6.     https://jag.journalagent.com/ias/pdfs/IAS_2_3_182_184.pdf

7.     https://www.health.ny.gov/diseases/communicable/amebiasis/fact_sheet.htm#:~:text=Amebiasis%20is%20an%20intestinal%20(bowel,stomach)%2C%20and%20weight%20loss.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر