اهمیت تشخیصی تست خون مخفی مدفوع در تشخیص سرطانها و بیماریهای گوارشی

اهمیت تشخیصی تست خون مخفی مدفوع در تشخیص سرطانها و بیماریهای گوارشی

اهمیت تشخیصی تست خون مخفی مدفوع در تشخیص سرطانها و بیماریهای گوارشی

یکی از مواردی که با چشم مسلح دیده نمی‌شود، خون در مدفوع است؛ به همین علت می‌توان از تست خون مخفی مدفوع استفاده کرد. با کمک این آزمایش می‌توان به وجود انواع سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی پی برد. افرادی که قصد دارند این آزمایش را انجام دهند، باید به یک سری از نکات توجه داشته باشند؛ زیرا انجام برخی کارها و مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خاص می‌توانند روی نتیجه نهایی تأثیر بگذارند. در ادامه به شما خواهیم گفت چرا انجام این آزمایش اهمیت بالایی دارد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

 

چگونه برای تست خون مخفی مدفوع آماده شویم؟
برای تشخیص سرطان و بیماری گوارشی می‌توان از این تست استفاده کرد. همان‌طور که اشاره کردیم برخی غذاها و داروها می‌توانند روی نتیجه نهایی آزمایش شما تأثیرگذار باشند؛ به همین علت ضروری است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید تا نکات لازم را به شما بگویند. برای اینکه در نتیجه نهایی آزمایش شما مشکلی به وجود نیاید، حتماً از خوردن غذاهای زیر حداقل تا سه روز قبل خودداری کنید: 
•    عدم استفاده از برخی میوه‌ها و سبزیجات: کلم بروکلی و شلغم در بین این سبزیجات جای می‌گیرند. 
•    خودداری از مصرف گوشت قرمز
•    عدم استفاده از مکمل‌های ویتامین C
•    خودداری از مصرف مسکن‌های درد: آسپرین و ایبوپروفن از جمله این داروها هستند. 


نتایج مرتبط با تست خون مخفی مدفوع
از افرادی که تست خون مخفی مدفوع گرفته می‌شود، دو نتیجه ممکن است به دست بیاید که شامل منفی و مثبت هستند. زمانی که نتیجه منفی باشد، یعنی خونی در مدفوع شما وجود ندارد؛ اما اگر پزشک احساس کند فرد در خطر ابتلا به سرطان بزرگ روده است، انجام آزمایش سالیانه را تجویز خواهد کرد. نتیجه دیگر نیز مثبت است. زمانی که آزمایش شما جواب مثبت داشته باشد، یعنی در بخشی از سیستم گوارشی شما خونریزی وجود دارد. معمولاً برای اینکه پزشک متوجه شد منبع خونریزی کجا است، آزمایش‌های دیگری را برایتان تجویز خواهد کرد که کولونوسکوپی یکی از آن‌ها است. همچنین در صورتی که مبتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، هموروئید و... باشید نیز جواب آزمایش شما مثبت خواهد بود.

 

مثبت و منفی بودن جواب تست

 

انواع آزمایش برای تشخیص سرطان و بیماری گوارشی
بیماری‌های سرطان و گوارشی باید هر چه سریع‌تر تشخیص داده شده تا فرایند درمان نیز در اسرع وقت شروع شود. با این کار می‌توان از بروز مشکلات بسیار وخیم‌تر جلوگیری کرد. با توجه به همین موضوع می‌توانید به اهمیت تست خون مخفی مدفوع برای تشخیص سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی پی ببرید. برای افرادی که خون مخفی مدفوع آن‌ها باید بررسی شود، دو روش مختلف وجود دارند: 
1.    آزمایش خون پنهان در مدفوع گایاک: برای انجام این آزمایش شیمیایی به حضور دو ماده گایاک و اکسیدکننده نیاز است. اگر خون در مدفوع وجود داشته باشد، در آن صورت ترکیب آن با محلول گایاک رنگ آبی را تشکیل می‌دهد. در واقع زمانی که مولکول‌های هموگلوبین با گایاک مخلوط می‌شوند، منجر به ایجاد رنگ آبی خواهند شد. 
2.    تست ایمونولوژیکی: روش دیگر نیز تست ایمونولوژیکی است. برای انجام این روش نیاز است مقداری از نمونه مدفوع و محلول که حاوی آنتی‌بادی گلوبولین بوده، با یکدیگر ترکیب شوند. سپس آنتی‌بادی را با تکه‌ای از فلز ترکیب می‌کنند. با انجام واکنش‌های مربوطه نتیجه به صورت خطی نشان داده می‌شود. برای این کار به یک نوار تست نیاز است. 


نکات مهم حین تحویل نمونه
زمانی که قصد دارید در تست خون مخفی مدفوع شرکت کنید، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. نمونه مدفوع شما باید تحت شرایط مختلفی تحویل آزمایشگاه داده شود. به عنوان مثال زمانی که نمونه خود را برداشتید، حتماً بعد از دو الی سه ساعت باید آن را تحویل آزمایشگاه دهید؛ در غیر این صورت باید آن را در دمای یخچال نگهداری کنید. همچنین نمونه شما با هیچ‌گونه مواد آلوده‌ای نباید برخورد داشته باشد. لازم به ذکر است اگر خانم هستید و در دوران عادت ماهیانه به سر می‌برید، باید سه روز بعد از اتمام پریود خود آزمایش را انجام دهید. 

 

سخن آخر
این روزها با کمک آزمایش‌های مختلفی می‌توان به وجود سرطان و بیماری گوارشی پی برد. تست خون مخفی مدفوع یکی از آن‌ها به شمار می‌آید. این تست با دو روش گایاک و ایمونولوژیکی انجام می‌شود. قبل از اینکه برای آزمایش اقدام کنید، نیاز است از خوردن برخی غذاها و داروها اجتناب کنید. همچنین برای اینکه آزمایش شما دقیق و بدون مشکل باشد، نیاز است از بهترین آزمایشگاه کمک بگیرید. آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر می‌تواند انتخاب مناسبی در این زمینه باشد. 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر