برخورد با needle stick

برخورد با needle stick

برخورد با needle stick

needle stick و زخم سرسوزن به زخم هایی اطلاق می شوند که در اثر فرو رفتن ناگهانی و تصادفی سوزن به پوست ایجاد می گردند. انجام آزمایش خون در آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان در تشخیص زودهنگام ابتلا به انواع عفونت ها بسیار مهم است.

صدمات ناشی از needle stick افرادی را تهدید می کنند که با سرنگ های زیرپوستی و سایر تجهیزات سوزن دار سر و کار دارند. صدمات ناشی از نیدل استیک در تمام پروسه های برخورد با سوزن از جمله استفاده از سوزن برای تزریق آمپول به بیمار، دفع کردن زباله های حاوی سوزن و غیره رخ می دهند. در صورتی که دفع زباله های حاوی سوزن به درستی انجام نشود، آنها ممکن است در ملحفه ها و یا بخش هایی از زباله ها پنهان شوند و به صورت اتفاقی صدماتی را ایجاد کنند.

زخم سر سوزن یک اتفاق رایج در حرفه مراقبت های بهداشتی است. نهادهای پزشکی در پاسخ به خطر قرار گرفتن در معرض نیدل استیک بر پیشگیری اولیه به عنوان فاکتور مهم برای کاهش بروز این صدمات و در نتیجه کاهش تعداد انتقال پاتوژن های خونی توجه ویژه ای دارند. با این حال آسیب های ناشی از سر سوزن هنوز هم رخ می دهند. از این رو این امر مهم است که افراد شاغل در زمینه مراقبت های بهداشتی به خوبی در مورد خطرات این صدمات آگاه شوند و برای واکنش های مناسب آموزش های کافی را دریافت نمایند. 

 

ارزیابی آسیب های ناشی از needle stick و زخم سرسوزن  
پس از ایجاد needle stick و زخم سرسوزن متخصص مراقبت های بهداشتی برای بررسی وضعیت شما سوالاتی را دربارۀ نحوه و زمان وقوع و همچنین آلوده بودن سوزن و غیره می پرسد. همچنین برای اطمینان از سلامت کامل شما انجام آزمایش های هپاتیت B و C و HIV را تجویز می کند. انجام آزمایش خون با بالاترین دقت را در آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان تجربه نمایید.


بیماری هایی که از طریق سوزن منتشر می شوند
با توجه به تحقیقات انجام شده بیش از 20 عامل بیماری زا از طریق سوزن خونی و آلوده منتقل می شوند.  
صدمات ناشی از نیدل استیک می توانند منجر به عفونت های جدی و یا کشنده با پاتوژن های خونی مانند ویروس هپاتیت B، ویروس هپاتیت C یا HIV شوند. 


در برخورد با needle stick چه باید کرد
در صورت برخورد با needle stick بلافاصله وارد عمل شوید: در صورتی که سر سوزن آلوده به ویروسHIV باشد، طی 72 ساعت اول درمان نتیجه بهتری خواهد داشت. 
صدمات ناشی از needle stick و زخم سرسوزن را بشویید: محل صدمات را با آب جاری و صابون به خوبی بشویید. نیازی به استفاده از مواد ضد عفونی کننده نیست. همچنین در صورت پاشیدن مایع موجود در نوک سوزن، چشم، بینی و دهان خود را با آب و یا نمک استریل بشویید.

از آلوده بودن و یا آلوده نبودن سوزن مطمئن شوید: سابقۀ بیماری بیمار را بررسی کنید. همچنین  مطمئن شوید که آیا بیمار به HIV، هپاتیت B و یا هپاتیت C مبتلا است و یا خیر.
بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید: نیدل استیک یک وضعیت فوری است و نیاز به درمان فوری در یک محیط مراقبت های بهداشتی دارد. در needle stick و زخم سرسوزن طرح درمان به وضعیت شما از جمله عمق فرو رفتن سوزن، سابقه پزشکی شما و همچنین سابقه پزشکی بیمار مبدا بستگی دارد.

 

دفع درست زباله های پزشکی برای پیشگیری از ابتدا به نیدل استیک.

 

راه های درمان needle stick و زخم سرسوزن
در صورتی که پزشک پس از انجام آزمایش خون و بررسی وضعیت شما تشخیص دهد که در معرض خطر عفونت قرار دارید، می تواند آن را به روش های مختلفی درمان کند. برخی از روش های درمان عبارتند از:
•    پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP). داروهای ضد رتروویروسی ویروس ها را از بین نمی برند. با این حال مصرف داروهای HIV در عرض 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس مانع از ابتلا به این بیماری می شود. برای محافظت در برابر عفونت احتمالی HIV این دارو باید به مدت 28 روز مصرف شود.
•    واکسن هپاتیت B. اگر دریافت کننده با موفقیت واکسینه شده باشد، ممکن است به هیچ چیزی نیاز نباشد.
•    واکسن های ایمن سازی: برخی از واکسن ها مانند دیفتری و کزاز به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند و از شما در برابر این عفونت ها محافظت می نمایند.
•    مهارکننده های نوکلئوزیدی رونوشت معکوس: این دارو ها می توانند از تکثیر برخی ویروس ها جلوگیری کنند یا از خودشان کپی نمایند.
چگونه می توان از صدمات ناشی از نیدل استیک و وسایل تیز جلوگیری کرد؟
در برخورد با needle stick و زخم سرسوزن پیشگیری از صدمات موثرترین راه برای محافظت از کارکنان است. یک برنامه جامع پیشگیری از صدمات نیدل استیک شامل موارد زیر است:
•    پیروی از دستورالعمل های توصیه شده
•    طراحی تجهیزات ایمن
•    سیستم های دفع موثر
•    آموزش کارکنان.
•     برنامه های نظارتی


جمع بندی
گزارش هر گونه آسیب ناشی از needle stick و زخم سرسوزن نه تنها به شما کمک می‌کند تا نوع مراقبت مناسب را دریافت کنید، بلکه به شکل‌ دهی دستورالعمل‌هایی حرفه ای در نیز آینده کمک می‌کند تا سایر افراد هم بتوانند ایمن بمانند.

 

چرا آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان است که در بخش های زیر فعالیت می‌کند: 

•    نمونه گیری

•    مشاوره 

•    تفکیک و جداسازی 

•    هماتولوژی

•    سرولوژی و ایمونولوژی 

•    هورمون 

•    بیوشیمی

•    میکروب‌شناسی و ادرار و انگل 

•    آنالیز اسپرم

•    پاتولوژی و سیتولوژی 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر