بررسی کمبود ویتامین در ایران

بررسی کمبود ویتامین در ایران

بررسی کمبود ویتامین در ایران

کمبود ویتامین در ایران از تغذیه نامناسب با ارزش غذایی پایین ناشی می شود که در صورت عدم رفع کمبودهای مواد معدنی و ویتامین ها احتمال ابتلا به انواع بیماری ها افزایش می یابد. علائم کمبود ویتامین در ایران را می توان در شکنندگی موها و ناخن ها، ایجاد زخم ها در اطراف دهان، خشکی پوست و غیره مشاهده کرد.
بیماری های ناشی از کمبود های ریز مغذی ها به بیماری هایی گفته می شوند که به دلیل کمبود طولانی مدت برخی از مواد مغذی ضروری به ویژه ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی فرد ایجاد می شوند.

 

بیماری های ناشی از کمبود مواد معدنی و ویتامین ها

پیروی از رژیم غذایی متعادل برای سلامتی فرد بسیار مهم است. هرگونه عدم تعادل در رژیم غذایی ممکن است به دریافت بیش از حد و یا ناکافی برخی از مواد مغذی منجر شود. دریافت ناکافی مواد مغذی خاص می تواند به ابتلا به بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی منجر گردد.

اجازه دهید نگاهی دقیق به انواع بیماری های ناشی از کمبود ویتامین در ایران و روش های پیشگیری از آنها داشته باشیم.

فهرست بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

در زیر لیستی از بیماری های ناشی از کمبود ویتامین‌ های ضروری در ایران را ارائه می دهیم:

انواع ویتامین ها    نوع بیماری ها

A (رتینول)    شب کوری

B1 (تیامین)    بری بری

B2 (ریبوفلاوین)    تاخیر در رشد، پوست بد

B12 (سیانوکوبالامین)    کم خونی

C (اسید اسکوربیک)    اسکوربوت

D (کلسیفرول)    راشیتیسم

K (فیلوکینون)    خونریزی بیش از حد به دلیل آسیب دیدگی

 

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین در  ایران

ویتامین یک ریز مغذی است که بدن خودش نمی تواند آن را به مقدار کافی تهیه کند؛ به همین دلیل است که برای عملکرد طبیعی بدن باید مکمل های ویتامین را مصرف کرد. مصرف ناکافی ویتامین ها منجر به بیماری های ناشی از کمبود انواع ویتامین می شود.

در زیر لیستی از برخی از ویتامین ها و بیماری های ناشی از کمبود آنها در ایران آورده شده است.

 

ارزیابی کمبود ویتامین ها با آزمایش خون.

 

بررسی بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ها در ایران
•    ویتامین A: این یک ریز مغذی مهم است که از منابع غذایی مختلف مانند هویج، اسفناج، شیر، تخم مرغ، جگر و ماهی به دست می آید. این ویتامین برای بینایی طبیعی، تولید مثل، رشد و سیستم ایمنی سالم یک فرد مورد نیاز است. اکثر کودکان زیر پنج سال که با کمبود ویتامین A مواجه هستند از خشکی دهان رنج می برند. همچنین کمبود این ویتامین ممکن است موجب اختلال چشمی جدی شود که در آن کودک در خطر نابینایی قرار می گیرد. کمبود ویتامین A در یک زن باردار می تواند منجر به عوارض دوران بارداری و زایمان شود.
•    ویتامین B: ویتامین B انواع مختلفی مانند ویتامین B1، B2، B12 و غیره دارد. کمبود ویتامین B1 باعث بری بری می شود که منجر به ضعیف شدن عضلات و کاهش وزن شدید می گردد. کمبود حاد این ویتامین می تواند منجر به فلج و نارسایی قلبی شود. کمبود ویتامین B6 باعث بیماری هایی مانند کم خونی و برخی اختلالات پوستی مانند ترک های اطراف دهان می شود. همچنین می تواند به افسردگی و شکست های عصبی نیز بیانجامد. کمبود ویتامین B12 با کم خونی خطرناک همراه می باشد. سایر بیماری های مرتبط با کمبود B12 فلج عضلانی و اعصاب، خستگی مفرط، زوال عقل و افسردگی هستند.
•    ویتامین C: کمبود ویتامین C می تواند باعث اسکوربوت شود. در این بیماری شاهد خونریزی لثه، لکه های پوستی و تورم در مفاصل خواهیم بود. همچنین بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و حتی می تواند در شرایط حاد کشنده باشد.
•    ویتامین دی: کمبود ویتامین در ایران به ویژه ویتامین دی بسیار جدی است. ویتامین D باعث راشیتیسم می شود که منجر به ضعیف شدن استخوان ها به خصوص در نزدیکی مفاصل می گردد. همچنین پوسیدگی دندان ها را نیز در پی دارد.
•    ویتامین K: ویتامین K برای انعقاد خون مهم است. کمبود آن در نوزادان شایع است و به دلیل عدم توانایی در تشکیل لخته خون منجر به خونریزی بیش از حد می شود.


کمبود ویتامین در ایران چگونه تشخیص داده می شود؟
با آزمایش چکاپ ویتامین ها در آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر، بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان می توان از سطح ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بدن تان مطلع شوید. همچنین با انجام آزمایش خون برای ارزیابی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می توان از ابتلا به انواع بیماری ها پیشگیری کرد. 

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر.

 

چرا آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان است که در بخش های زیر فعالیت می‌کند: 

•    نمونه گیری

•    مشاوره 

•    تفکیک و جداسازی 

•    هماتولوژی

•    سرولوژی و ایمونولوژی 

•    هورمون 

•    بیوشیمی

•    میکروب‌شناسی و ادرار و انگل 

•    آنالیز اسپرم

•    پاتولوژی و سیتولوژی 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر