تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک مشکل هورمونی شایع در بین خانمها در سنین باروری است. این بیماری در حالت شدید خود علائم زیادی در فرد ایجاد می کند. تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون و  سونوگرافی لگن می تواند صورت گیرد. از آنجا که این بیماری عوارض چندگانه زیادی ایجاد می کند (مانند دیابت نوع دو و ناباروری)، تشخیص به موقع آن یک امر ضروری است.

 

بیماری تخمدان پلی کیستیک

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک قدم اول و بسیار مهم در روند درمان این بیماری و عوارض جانبی آن است. گاهی در اثر برخی شرایط تعادل هورمونی زن بهم می خورد و تولید هورمونهای مردانه (آندروژنها) افزایش پیدا می کند. این مسئله باعث ایجاد عوارض جدی مانند چاقی، رویش موی اضافی در بدن، ایجاد آکنه و … می گردد.

به علاوه سطح بالای هورمون آندروژن می تواند با هورمونهای تخمدان زن یعنی استروژن و پروژسترون تداخل ایجاد کند. در نتیجه روند بالغ شدن و آزادسازی فولیکولها را متوقف می کند. فولیکولهای نابالغ (کیست ها) در تخمدان جمع شده و در نهایت بیماری تخمدان پلی کیستیک شکل می گیرد.

بهترین آزمایشگاه در مسجد سلیمان یعنی آزمایشگاه تخصصی مهر آمادگی دارد تا تمامی تست های لازم را جهت تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون را انجام دهد. تشخیص این بیماری با آزمایش خون نیازمند چندین تست خونی است که در ادامه آورده شده است.

 

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک

این بیماری باعث بروز علائمی می گردد که در روند  تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک می توانند بسیار مهم باشند. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•    افزایش مقاومت به انسولین: بدن بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک به انسولین جواب لازم  را نمی دهد. در نتیجه سطح خون آنها افزایش پیدا می کند. این افراد در صورت درمان نشدن مستعد مبتلا شدن به دیابت نوع دو هستند.

•    افزایش سطح کلسترول: شواهد نشان می دهد که بیش از 70 درصد از خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دچار افزایش درجاتی از چربی خون بخصوص کلسترول هستند.

•    دیابت بارداری و دیابت نوع دو: تا سن چهل سالگی نیمی از زنان دارای PCOS به دیابت نوع دو مبتلا می گردند.

•    اختلالات هورمونی مختلف و….

ابتدا معاینات فیزیکی مانند اندازه فشار خون، اندازه BMI، اندازه کمر، وجود موی اضافه و آکنه در بدن توسط پزشک صورت می گیرد. در ادامه برای تایید تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک چندین آزمایش خونی انجام می شود.

 

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون می تواند از طریق اندازه گیری چندین فاکتور زیر در خون صورت گیرد:

•    آزمایش خون برای تعیین سطح هورمونهای آندروژنی مانند تستوسترون

•    آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون انسولین

•    آزمایش خون برای تعیین سطح هورمونهای دخیل در تخمک گذاری مانند LH و FSH

•    آزمایش خون برای رد تومورهای تخمدان یا غدد فوق کلیوی

•    آزمایش خون برای بررسی کم کاری تیروئید

•    آزمایش خون برای تعیین سطح قند خون

•    آزمایش خون برای تعیین سطح کلسترول و چربیها

•    آزمایش خون برای تعیین سطح  هورمون آنتی مولرین (این هورمون توسط فولیکول های آنترال نابالغ در تخمدان ها تولید میگردد).

•    تست پرولاکتین

در واقع برای تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون، نتیجه تمامی آزمایش های بالا در مجموع می تواند تعیین کننده باشد. هیچ کدام از آزمایش های ذکر شده به تنهایی نمی توانند منجر به تایید یا رد بیماری تخمدان پلی کیستیک شوند.

 

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون.

 

آزمایش خون کیست تخمدان چگونه است؟

آزمایش خون کیست تخمدان بسیار ساده است. برای سنجش سطح هورمونها و چربی خون فقط کمی خون از رگ دست شما گرفته می شود. با این وجود برخی از تستها (بخصوص تستهای هورمونی) باید در زمان خاصی انجام گیرند و نیاز به تکرار در طول ماه دارند.

غالبا بهترین زمان برای اندازه گیری سطح استروژن و FSH خون روز سوم چرخه قاعدگی می باشد. سطح هورمون LH معمولا در اواسط چرخه قاعدگی و درست قبل از تخمک گذاری سنجیده می شود. در حالیکه سطح پروژسترون معمولاً پس از تخمک گذاری (در هفته قبل از قاعدگی) اندازه گیری می شود. آزمایشهای هورمونی معمولاً نیازی به ناشتا بودن ندارند. برای اندازه گیری سطح کلسترول و قند خون باید ناشتا باشید.

شما عزیزان می توانید برای تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون به آزمایشگاه تخصصی مهر در مسجد سلیمان مراجعه فرمایید. ما تمامی تستهای لازم جهت تشخیص این بیماری را با دقیق بالا انجام داده و نتایج را در سریعترین زمان ممکن ارائه می دهیم.

1.    https://nyulangone.org/conditions/polycystic-ovary-syndrome/diagnosis#:~:text=To%20receive%20a%20diagnosis%20of,small%20cysts%20on%20the%20ovaries

2.    https://www.google.com/search?q=pcos+blood+test&sca_esv=591434115&sxsrf=AM9HkKkODdnppJF9_yW5zUXEmyLDSgnFeA%3A1702707723932&ei=C0J9ZZrHON2kkdUPi4KU0Ag&oq=pcos+blood&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiCnBjb3MgYmxvb2QqAggAMgsQABiABBiKBRiRAjIFEAAYgAQyChAAGIAEGBQYhwIyChAAGIAEGBQYhwIyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgARIoGFQ9AZYv1BwAngBkAEAmAGICaABtxqqAQsyLTQuMi4xLjctMbgBAcgBAPgBAcICChAAGEcY1gQYsAPCAgYQABgWGB7CAggQABgWGB4YCsICCBAAGBYYHhgPwgIKECMYgAQYigUYJ8ICCBAAGIAEGMsB4gMEGAAgQYgGAZAGCA&sclient=gws-wiz-serp

3.    https://www.verywellhealth.com/understanding-your-blood-tests-pcos-2616327

4.    https://www.verywellhealth.com/understanding-your-blood-tests-pcos-2616327

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر