تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک با آزمایش خون

آیا به دنبال این هستید که بفهمید علائم شما ناشی از PCOS است؟ هیچ آزمایشی وجود ندارد که به خودی خود نشان دهد که آیا شما سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS دارید. پزشک در مورد علائم از شما می پرسد و می خواهد که یک آزمایش خون برای تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک انجام دهید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی شایع است که می تواند باعث مشکلاتی در پریود، باروری، وزن و پوست شما شود. همچنین ممکن است شما را در معرض خطر سایر بیماری ها مانند دیابت نوع 2 قرار دهد. 

آزمایش خون سطوح هورمون های کلیدی را در خون شما اندازه گیری می کند که در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. در عرض چند روز نتایج دقیق را به همراه توصیه ‌های عملی و متناسب در مورد روند درمان دریافت خواهید کرد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به بررسی بیشتر پزشکی باشد که شما راهنمایی خواهید شد.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

PCOS  مخفف سندرم تخمدان پلی کیستیک، یکی از علل شایع عدم تخمک گذاری و ناباروری زنان است. PCOS گاهی اوقات به عنوان PCO (تخمدان پلی کیستیک) یا PCOD (بیماری تخمدان پلی کیستیک) نیز شناخته می شود.

•    در سال 1935، پزشکان Stein و Leventhal برای اولین بار گزارش دادند که تخمدان پلی کیستیک با کم شدن دوره های قاعدگی مرتبط است.

•    آن ها 7 زن مبتلا به آمنوره، رشد موهای زائد (هیرسوتیسم)، چاقی و تخمدان های بزرگ را توصیف کردند.

•    این زنان تحت عمل جراحی قرار گرفتند تا رزکسیون گوه ای روی تخمدان هایشان انجام شود.

•    هر هفت نفر پس از جراحی، چرخه های قاعدگی منظم خود را از سر گرفتند

•    دو نفر از زن باردار شدند

آزمایش خون به شما در تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک کمک می کند.

 

آزمایش خون تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری شایعی است که بر چرخه قاعدگی و باروری شما تاثیر می گذارد. علت دقیق بیماری تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است، اما اغلب در خانواده ها ایجاد می شود.

به طور معمول، علائم تا پس از بلوغ شروع نمی شود. اولین علامتی که ممکن است متوجه شوید تغییراتی در چرخه قاعدگی شما است، که معمولا دوره های قاعدگی نامنظم می شوند یا با هم متوقف می شوند. علائم دیگر ممکن است شامل آکنه، افزایش وزن، رشد موهای ناخواسته و دوره های دردناک باشد. همچنین می تواند باردار شدن را برای شما دشوارتر کند.

با ارزیابی سطوح هورمون های کلیدی مرتبط با PCOS که در خون شما وجود دارد، این آزمایش به تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک کمک می کند. در حالی که هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، علائم را می توان به طور موثر از طریق تغییر سبک زندگی، و در برخی موارد، درمان پزشکی مدیریت کرد.

این کیت به تنهایی PCOS  را تشخیص نمی دهد، اما ممکن است به شما در تشخیص احتمال ابتلا به این بیماری کمک کند. این می تواند اولین قدم شما برای کنترل و یافتن بهترین راه برای کاهش علائم باشد.

 

تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک

 

آزمایش خون تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک برای چه کسانی است؟
این آزمایش برای زنانی مناسب است که مشکوک به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند و می‌خواهند قبل از مراجعه به پزشک نشان دهند که آیا ممکن است این اختلال هورمونی را داشته باشند یا خیر. برای کودکان مناسب نیست.
لطفا توجه داشته باشید که این آزمایش برای زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند توصیه نمی شود. همچنین این آزمایش باید صبح بین ساعت 7 صبح تا 10 صبح و در روز سوم سیکل شما در صورت پریود شدن انجام شود.


در این آزمایش چه چیزی تحلیل می شود؟
هورمون محرک فولیکول (FSH)، هورمون لوتئین کننده (LH)، گلوبولین پیوند دهنده هورمون جنسی (SHBG)، تستوسترون.

 

بیماری تخمدان پلی کیستیک

 

چگونه برای آزمایش آماده شوید؟
با پیروی از این دستورالعمل ها، برای آزمایش خون تشخیص بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOS) خود آماده شوید. لطفا نمونه خود را قبل از ساعت 10 صبح بگیرید. ۸ ساعت قبل از آزمایش از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید، نیازی به ناشتا بودن ندارید. این آزمایش را دو تا پنج روز پس از شروع پریود انجام دهید. اگر پریود نشدید، می توانید آن را در هر زمانی مصرف کنید. پیشگیری از بارداری هورمونی می تواند بر این آزمایش تاثیر بگذارد.
اگر از ژل ‌های هورمونی، پساری، چسب‌ ها یا قرص‌ ها استفاده می ‌کنید، اکیدا توصیه می‌کنیم که یک نمونه وریدی را انتخاب کنید تا آلودگی را که گاهی با آزمایش‌ های انگشتی مشاهده می ‌شود به حداقل برسانید. در غیر این صورت، مکمل های هورمونی را با استفاده از دستکش استفاده کنید و مطمئن شوید که انگشتان دست شما حداقل چهار هفته قبل از انجام آزمایش با مکمل های هورمونی تماس نداشته باشند.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر