مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون و راههای جلوگیری از عوارض

مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون و راههای جلوگیری از عوارض

مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون و راههای جلوگیری از عوارض

برخی از آزمایش‌ها وجود دارند که برای انجام آن‌ها به خون نیاز است. در این شرایط مسئول آزمایشگاه می‌تواند نسبت به نمونه گیری خون اقدام کند. نمونه‌گیری از جمله روش‌های ایمن به شمار می‌رود که همراه با نکات گوناگونی است. افراد بعد از نمونه‌گیری باید به یک سری از نکات مراقبتی توجه کنند تا از عوارض و خطرات احتمالی جلوگیری به عمل بیاورند. در این مقاله قصد داریم به مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون بپردازیم؛ پس اگر شما نیز در همین نزدیکی باید این آزمایش را انجام دهید، توصیه می‌کنیم از دنبال کردن ادامه این مطلب غافل نشوید. 

 

مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون شامل چه مواردی هستند؟

همانطور که اشاره کردیم نمونه گرفتن از خون یک روش ایمن است که با انجام دادن آزمایش روی آن می‌توان به وجود انواع بیماری‌ها و کمبودها در بدن پی برد. انجام این آزمایش ممکن است عوارض مختلفی با خود به همراه داشته باشد؛ اما با رعایت یک سری از نکات می‌توان این احتمالات را به کمترین حد خود رساند. در لیست زیر می‌توانید با مهم‌ترین نکات مراقبتی آشنا شوید.

 

خنک نگه داشتن محل نمونه‌گیری

بعد از انجام نمونه گیری خون نیاز است حداقل تا 24 ساعت موضع مربوطه را خنک نگه دارید. برای این کار می‌توانید از کمپرس آب یخ استفاده کنید. البته لازم به ذکر است کمپرس نباید به صورت مستقیم روی محلی که از آن خون گرفته شده، قرار بگیرد. همچنین هر پانزده دقیقه یک بار باید نسبت به تعویض کمپرس آب یخ اقدام کنید. یکی از ممنوعه‌هایی که در این رابطه وجود دارد، استفاده از کمپرس آب گرم است. 

 

استفاده از داروهای مناسب بعد از نمونه گیری خون

یکی از مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون استفاده از دارو است. انواع داروها وجود دارند که با توجه به شرایط خود می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. به عنوان مثال اگر در موضع احساس درد دارید، می‌توانید از مسکن‌هایی استفاده کنید که برای تهیه آن‌ها به نسخه نیاز نیست. همچنین اگر موضع مربوطه کبود شده است و می‌‌خواهید سرعت بهبود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم از ویتامین C استفاده کنید. مصرف این ویتامین به دو شکل طبیعی و قرص امکان‌پذیر است. اگر احساس می‌کنید درد دستتان روند صعودی دارد، حتماً با متخصص مربوطه تماس حاصل کنید. 

 

عدم انجام برخی ورزش‌ها و فعالیت‌ها

از مهم‌ترین مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون می‌توانیم به دوری از فعالیت‌های سنگین اشاره کنیم. برخی از فعالیت‌ها وجود دارند که انجام آن‌ها فشار زیادی به شما وارد کرده و ممکن است همراه با خود خطراتی داشته باشند. همچنین انجام برخی ورزش‌ها بلافاصله بعد از خون‌گیری ممنوع است. وزنه‌برداری و کوهنوردی از جمله این ورزش‌ها و فعالیت‌ها به شمار می‌روند. 

 

عدم پوشیدن لباس تنگ
یکی از کارهایی که انجام آن می‌تواند همراه با خود عوارض داشته باشد، پوشیدن لباس تنگ است. زمانی که آستین پیراهن شما تنگ باشد، می‌تواند باعث وارد شدن فشار به موضع مربوطه شود؛ به همین علت شاهد خارج شدن خون از رگ خواهید بود. زمانی که روند خارج شدن خون از رگ ادامه پیدا کرده و آستین لباس نیز به موضع فشار وارد کند، در آن صورت کبودی رخ می‌دهد؛ پس بعد از اینکه نمونه‌گیری انجام شد، حتماً از لباس‌هایی با آستین گشاد بهره ببرید. 


چگونه عوارض نمونه گیری خون را به کمترین حد خود برسانیم؟
در کنار مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون یک سری از نکات وجود دارند که توجه به آن‌ها ضرورت دارد. این نکات به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید از عوارض احتمالی نهایت جلوگیری را به عمل بیاورید. از جمله این نکات می‌توانیم به لیست زیر اشاره داشته باشیم: 
•    حداقل تا 24 ساعت بعد از نمونه دادن از دوش آب گرم خودداری کنید. 
•    با توجه به شرایط بدنی خود همچون قد و وزن باید به میزان کافی آب بنوشید. 
•    مصرف الکل و کافئین تا 24 ساعت بعد از خون‌گیری ممنوعیت دارد. 

 

سخن آخر

نمونه گیری خون از جمله آزمایش‌هایی به شمار می‌رود که برای تشخیص انواع بیماری‌ها به آن نیاز است. این کار ممکن است عوارض مختلفی با خود به همراه داشته باشد؛ اما توجه به نکات گوناگون می‌تواند از این عوارض بکاهد. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین مراقبتهای بعد از نمونه گیری خون را برای شما نام ببریم تا بتوانید سلامتی خود را حفظ کنید. همچنین اگر می‌خواهید احتمال کبودی را به کمترین حد خود برسانید باید به بهترین آزمایشگاه مراجعه کنید. آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر