نکات آزمایش تیروئید

نکات آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید یک آزمایش آزمایشگاهی است که برای بررسی عملکرد تیروئید استفاده می‌شود. تیروئید یک غده در گردن است که هورمون‌های تیروئید را ترشح می‌کند که نقش مهمی در تنظیم سطح انرژی، سوخت و ساز بدن و کنترل سرعت متابولیسم دارند.

برخی از آزمایش‌های معمول تیروئید عبارتند از:

1. آزمایش سطح هورمون‌های تیروئید: این آزمایش برای اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئید در خون انجام می‌شود. این هورمون‌ها شامل تیروکسین (T4) و تری‌ایودوتیرونین (T3) می‌شوند. این آزمایش می‌تواند مشکلاتی مانند هیپوتیروئیدی (کاهش فعالیت تیروئید) یا هیپرتیروئیدی (افزایش فعالیت تیروئید) را تشخیص دهد.

2. آزمایش TSH (هورمون محرک تیروئید): این آزمایش برای اندازه‌گیری سطح هورمون TSH در خون استفاده می‌شود. هورمون TSH توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح می‌شود و سطح آن در خون به تناسب با سطح هورمون‌های تیروئید تنظیم می‌شود. این آزمایش می‌تواند به تشخیص اختلالات در عملکرد تیروئید کمک کند.

3. آزمایش تیروئید استیموله: این آزمایش با تزریق کوچکی از تیروئید استیموله (یک هورمون تشدیدکننده) به بدن و سپس اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئید بعد از یک مدت زمانی، انجام می‌شود. این آزمایش می‌توان

د به تشخیص هیپوتیروئیدی و هیپرتیروئیدی کمک کند.

4. آزمایش آنتی‌تیروئید: این آزمایش برای تشخیص بیماری‌هایی مانند هاشیموتو (یک بیماری ایمنی که منجر به کاهش فعالیت تیروئید می‌شود) یا برخی اختلالات تیروئید دیگر استفاده می‌شود. در این آزمایش، سطح آنتی‌تیروئید در خون اندازه‌گیری می‌شود.

تشخیص نهایی و تفسیر نتایج آزمایش تیروئید باید توسط پزشک شما صورت گیرد. او با توجه به سابقه پزشکی شما، علائم و نتایج آزمایش، می‌تواند تشخیص و درمان مناسب را تعیین کند.

رژیم غذایی در آزمایش تیروئید

در صورتی که آزمایش تیروئید انجام می دهید بخصوص اگر سابقه بیماری تیروئید دارید یا باردار هستید به مدت یک هفته مصرف مواد زیر را محدود کنید.

مواد غذایی که کم کاری تیروئید را تشدید می کنند و گواتروژن هستند:

1.  خانواده کلم از هر نوع( سفید – قرمز- بروکلی) و ترب-تربچه     بسیار گواتروژن هستند  = در صورتی که خام مصرف شوند

2.  شلغم-شاهی آبی-اسفناج-هویج-کرفس-فلفل سبز

3.  مرکبات(پرتغال-لیموو...)گریپ فروت

4.  بادام زمینی-گردو-سویا-ذرت-کشمش سیاه

5.  گلابی-هلو-انگور-زرد آلو-زغال اخته-آناناس

6.  روغن کلزا-روغن کانولا

7.  آب جو-جوانه گندم –گندم سیاه

8.  خردل-مارچوبه-بابونه-کاسنی

 

مواد غذایی و شرایطی که پرکاری تیروئید را تشدید می کنند:

1.شکلات

2.نوشیدنی های کافئین دار {چای –قهوه-کولا}

3.کشیدن سیگار

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر