همه چیز درباره آزمایشات غربالگری بارداری

همه چیز درباره آزمایشات غربالگری بارداری

همه چیز درباره آزمایشات غربالگری بارداری

برای هر زن بارداری این احتمال وجود دارد که فرزندش درگیر نقایص مادرزادی باشد. به یاد داشته باشید این احتمال چندان هم زیاد نمی باشد، اما شما می توانید با انجام تست های غربالگری به واقعیت موضوع پی ببرید. ما در این مقاله قصد داریم به آزمایشات غربالگری بارداری بپردازیم، پس با ما همراه باشید.      

 

آشنایی با آزمایشات غربالگری بارداری

آزمایشات غربالگری بارداری به هیچ عنوان پیچیده نیست. تمام نقایصی که در آزمایشات غربالگری بارداری مشخص می گردد شامل موارد زیر می شوند:

- اختلالات ساختمانی مانند نقص باز لوله عصبی و نقایص قلبی.

- اختلالات کروموزومی نظیر سندروم داون و تریزومی 13 و تریزومی 18.

همانطور که گفته شد از آزمایشات غربالگری بارداری می توان به سندرم داون اشاره نمود. سندرم داون یک اختلال کروموزومی مادرزادی محسوب می شود. فردی که درگیر این اختلال است چهره اش کاملا متفاوت است. علاوه بر این درگیر مشکلات پزشکی و یادگیری نیز می باشد. توجه داشته باشید هیچ نوع درمانی برای این سندرم وجود ندارد و تا پایان عمر با فرد باقی می ماند. فردی که سندروم داون دارد در حقیقت کروموزوم شماره 21 او به شکل تریزومی می باشد. شیوع این سندرم در حدود 1 به 800 در بارداری است. هر زنی می تواند نوزادی داشته باشد که درگیر این سندرم است، ولی هر چقدر سن مادر بالاتر باشد خطر آن برای نوزاد افزایش می یابد.به عنوان مثال در یک خانم 25 ساله این احتمال کمتر وجود دارد که فرزندی با این سندرم به دنیا بیاورد.

سندرم داون در دوران حاملگی از طریق آزمایشات غربالگری بارداری قابل شناسایی می باشد. 

 

نگاهی به آزمایشات غربالگری باردارینگاهی به آزمایشات غربالگری بارداری

 

 از تست های تشخیصی مربوط سندرم داون چه می دانید؟

به یاد داشته باشید تست های تشخیصی سندرم داون نمی توانند نقص جنین را به طور کامل تایید یا تکذیب نمایند. استفاده از تست هایی مانند آمنیوسنتز ریسک سقط جنین را به دنبال دارند. به همین خاطر انجام این تست ها به همه خانم های باردار توصیه نمی شود. تست های تشخیصی زمانی توصیه می شود که احتمال ریسک بالای سندرم داون گزارش شود. اگر نتایج غربالگری مثبت باشد، می بایست تست های زیر به طور دقیق انجام شوند:

- آمنیوسنتز: در این تست مقدار اندکی از مایع آمنیوتیک که دارای تعداد زیادی سلول جنینی است با سرنگ و سونوگرافی باید از خانم باردار گرفته شود. این تست معمولا در هفته 16 تا 20 بارداری قابل انجام می باشد. با انجام آزمایش CVS و آمنیوسنتز تقریبا 1 درصد این احتمال وجود دارد که نوزاد از بین برود. توجه داشته باشید ریسک سقط در CVS بسیار زیاد می باشد.

- CVS :در این شیوه مقدار اندکی از سلول های جنین از راه جفت توسط ابزارهای ویژه ای از راه دهانه رحم می بایست گرفته شوند. لازم به ذکر است بدانید این کار از طریق دیواره شکم و به وسیله سرنگ انجام می شود. پس از آن باید روی سلول های به دست آمده یک آزمایش مخصوص انجام شود. 

-یکی از آزمایشات غربالگری بارداری مربوط به آزمایش مولکولی و غیر تهاجمی می باشد.

 

تست های تشخیصیتست های تشخیصی

 

 غربالگری متوالی چیست؟

از آزمایشات غربالگری بارداری می توان به غربالگری متوالی اشاره نمود. در این شیوه می بایست غربالگری سه ماهه اول  از طریق آزمایش خون انجام شود. پس از آن دقیقا براساس نتایج غربالگری سه ماهه اول، زنان باردار به سه گروه دسته بندی می شوند: ریسک بالا، ریسک متوسط و ریسک پایین. خانم هایی با ریسک بالا باید برای انجام CVS فرستاده شوند. خانم هایی که ریسک پایین تری دارند نیازی نیست تست غربالگری یا تشخیصی برایشان اجرا گردد. به یاد داشته باشید تنها زنانی که ریسک متوسط دارند، می توانند غربالگری دوم را انجام دهند. 

آشنایی غربالگری متوالیآشنایی غربالگری متوالی

غربالگری یکپارچه چیست؟

از آزمایشات غربالگری بارداری می توان به غربالگری یکپارچه اشاره نمود. نتایجی که برای غربالگری اول و دوم به دست می آید می تواند به صورت ترکیبی نیز به کار برود تا قدرت تشخیصی سندروم داون بالاتر رود. در این موارد امکان دارد قدرت تشخیصی این سندرم به بالاتر از 90 درصد نیز برسد. لازم به ذکر است بدانید آزمایش خون و سونوگرافی مرحله اول در بین هفته 11 و 14 بارداری و آزمایش خون در بین 15 تا 18 انجام می شود. از مزیت های این شیوه می توان به قدرت تشخیصی بالای آن اشاره نمود.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر