همه چیز درباره تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید

همه چیز درباره تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید

همه چیز درباره تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید  

بهتر است بدانید شما باید پیش از انجام آزمایش های تیرویید موارد زیادی را رعایت نمایید تا تستی که از شما گرفته می شود دقیق تر باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید بپردازیم، پس با ما همراه باشید.   

                                                              

غده تیرویید

غده تیرویید

 

آشنایی با تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید

پیش از اینکه به بررسی موضوع تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید بپردازیم باید بدانید تیرویید یک غده پروانه ای شکل در بخش جلویی گردن می باشد و می تواند در تمام پروسه های سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. به یاد داشته باشید تیرویید قسمتی از غده درون ریز بدن می باشد و وظیفه آن آزادسازی هورمون می باشد. مناسب بودن میزان هورمون های تیرویید در بدن بسیار مهم می باشد. اگر سطح هورمون های بدن شخص  اندک باشد موجب می شود شخص درگیر کم کاری تیرویید شود. بر عکس این ماجرا نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به یاد داشته باشید اگر سطح هورمون های تیرویید شخص بیشتر باشد، موجب می شود شخص به پرکاری تیرویید دچار شود. این غده کوچک است اما می تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامتی فرد داشته باشد. اگر نشانه های زیر را مشاهده نمودید، بهتر است آزمایش تیرویید دهید.

 

آشنایی با تست های تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیروییدآشنایی با تست های تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید

 

از نشانه های پرکاری تیرویید چه می دانید؟

زمانی که غده تیرویید بیش از حد هورمون تولید نماید و بیش از اندازه طبیعی فعالیت نماید، فرد درگیر پرکاری تیرویید می شود. نشانه های پرکاری تیرویید عبارتند از:

- کاهش وزن

- تپش قلب شدید

- بی خوابی

- لرزش دست ها

- استرس

- اضطراب شدید

-  نازک شدن ناخن و پوست

- نازک شدن مو

- تعریق شدید

- عصبی شدن

 

نشانه های کم کاری تیرویید

زمانی که غده تیرویید نتواند به اندازه کافی هورمون تولید نماید و فعالیت کمتری داشته باشد شخص درگیر کم کاری تیرویید می شود. از نشانه های کم کاری تیرویید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- گرفتگی عضلات

- احساس سرما در بیشتر نقاط بدن مانند دست ها و پاها

- نازک شدن موهای سر

- افزایش بدن

- نداشتن تمرکز

- تنبلی و خستگی زیاد

 

انجام تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید

ما در بخش قبل به صورت مختصر به تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید پرداختیم.  در این بخش بهتر است درباره تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید بیشتر بدانید. به یاد داشته باشید قبل از اینکه تست های تیرویید را انجام دهید باید ناشتا باشید. اگر ناشتا باشید اجازه ندارید مواد غذایی مثل چای، قهوه را مصرف نمایید. علاوه بر این شما پیش از آزمایش مجاز به استفاده از سیگار نیستید. روزی که آزمایش تیرویید انجام می دهید به هیچ عنوان نباید فعالیت های ورزشی داشته باشید. شما می توانید پیش از آزمایش تنها آب و داروهای روزانه خود را مصرف نمایید.  

 

نگاهی به تست های تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیروییدنگاهی به تست های تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید

 

پیش از آزمایش تیرویید باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در این مقاله به بررسی تستهای تیرویید و شرایط لازم برای آزمایش تیرویید پرداختیم. در این بخش قرار است چند نکته مهم که پیش از آزمایش تیرویید باید به یاد داشته باشید را مورد بررسی قرار دهیم.     

-  به یاد داشته باشید اگر شغل شما به شکلی می باشد که با حیوانات سر و کار دارید، مسئولین آزمایشگاه را از این موضوع مطلع نمایید.

- اگر آزمایش شما به شکل رادیواکتیوتی انجام می گردد، می بایست حداقل از دو هفته پیش از اسکن ایزوتوپ انجام ندهید.

- بهتر است بدانید خون گیری برای آزمایش تیرویید باید پیش از اینکه داروهای روزانه تان را مصرف کردید انجام شود.

- در آزمایشات تیروییدی در خانم های باردار ممکن است مقادیر نرمال کمی متفاوت باشد. 

- بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند روی نتیجه آزمایش تاثیر زیادی بگذارند. اگر درگیر بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا هستید تا وقتی به صورت کامل بهبود پیدا نکرده اید، این آزمایش انجام ندهید.

- توجه داشته باشید آزمایش تیرویید را در روزهای اول صبح انجام دهید. 

- به یاد داشته باشید اگر شغل شما به شکلی می باشد که با حیوانات سر و کار دارید، مسئولین آزمایشگاه را از این موضوع مطلع نمایید.

- اگر آزمایش شما به شکل رادیواکتیوتی انجام می گردد، می بایست حداقل از دو هفته پیش از اسکن ایزوتوپ انجام ندهید.

- بهتر است بدانید خون گیری برای آزمایش تیرویید باید پیش از اینکه داروهای روزانه تان را مصرف کردید انجام شود.

-در آزمایشات تیروییدی در خانم های باردار ممکن است مقادیر نرمال کمی متفاوت باشد. 

- بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند روی نتیجه آزمایش تاثیر زیادی بگذارند. اگر درگیر بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا هستید تا وقتی به صورت کامل بهبود پیدا نکرده اید، این آزمایش انجام ندهید.

- توجه داشته باشید آزمایش تیرویید را در روزهای اول صبح انجام دهید. 

- اگر داروی جدید یا دوز تغییر یافته است حداقل دو هفته برای انجام آزمایش صبرشود. 

- با توجه به تغییرات شبانه روزی بهتر است صبح انجام شود و در تکرارهای بعدی همیشه در همان ساعت انجام شود. (مقدار TSH از اواخر عصر بالارفته و شبها بالا می باشد.)

- بارداری ومصرف ocp باعث افزایش کاذب t3 و t4 میشود.

-  مصرف کورتن – سالیسیلاتها و لازیکس باعث کاهش کاذب TSH میشود.

- افزایش کاذب TSH در مصرف امفتامین- تئوفیلین- انتاگونیستهای دوپامین و IL2 مشاهده میشود. 

- در سه ماهه اول بارداری که سطح HCG بالا است  میزان TSH افت نشان میدهد

- مصرف مولتی ویتامینها که حاوی اهن و کلسیم هستند باید با مصرف داروی تیروئید حداقل دو ساعت فاصله داشته باشد. 

- سطح هورمونهای تیروئید  تحت تاثیر مواد غذایی قرار میگیرد.  لازم است  در موارد مرزی مجدد با ملاحظات رژیم غدایی چک شود.  

- تا دوهفته بعد از عمل جراحی بعلت استرس وارده سطح هورمونها افت دارد و نباید چک شود.

- هروئین باعث افزایش هورمونهای تیروئیدی میشود.

- تغییرات دوره ای  فردی برای تستهای TSHو T4 و T3 به ترتیب 19.3 و 4.9 و 5.7  است. بنابراین  انتظار نتیجه مشابه در دو تست در روزهای متفاوت بخصوص برای TSH صحیح نمی باشد.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر