همه چیز درباره واژینیت های عود کننده

همه چیز درباره واژینیت های عود کننده

همه چیز درباره واژینیت های عود کننده

به یاد داشته باشید واژینیتهای عود کننده به وسیله انواع گوناگونی از  کاندیدا - انگل تریکوموناس واژینالیس و باکتری گاردنلا واژینالیس ایجاد می گردد. عفونت های کاندیدا عامل ایجاد  کلونیزاسیون های پوستی مخاطی تا  عفونت های مهاجم کشنده و منتشر کننده هستند. دراین میان  کاندیدیازیس جلدی مخاطی شایع تر می باشد. بهتر است بدانید  برفک دهانی و کاندیدیازیس واژینال در میان اشکال مخاطی فراوانی بیشتری دارند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی واژینیتهای عود کننده بپردازیم، پس با ما همراه باشید.       

 

آشنایی با واژینیت های عود کننده

 تقریبا 75 درصد از زنان، حداقل یک بار در زندگی خود واژینیت کاندیدیایی را تجربه می کنند. دراین میان تقریبا 5 تا 8 درصد از خانم ها حداقل چهار بار در طول یک سال درگیر ولوواژینیت های کاندیدایی می شوند. به این نوع بیماری واژینیت عود کننده می گویند. این بیماری حدودا 6 تا 10 میلیون خانم را در آمریکا درگیر می کند.  تحقیقات اپیدمیولوژیک نشانگر این است که این میزان روز به روز در حال افزایش است. این سندرم عفونی توسط قارچ ها به وجود می آید. برخی از گونه های کاندیدایی در زنان پیش از باروری یا پس از یائسگی ایجاد می شود که نشانگر یک وابستگی هورمونی به این نوع عفونت می باشد.       

عفونت قارچی در 85 الی 90 درصد موارد در اثر کاندیدا آلبیکانس ایجاد میشود که نوعی قارچ مخمری است که بحالت دارای جوانه و هایفای کاذب یا هایفای واقعی در آزمایشگاه دیده میشوند.. البته الان موارد غیر کاندیدایی درحال افزایش است . در حالت عادی این قارچ به میزان کم تر محیط واژن وجود دارد اما وقتی تعادل قارچ ها و باکتری های داخل واژن بهم میخورد قارچ ها بیشتر رشد کرده باعث بروز علایم میشوند.

از عوامل  زمینه ساز   ولوواژینیت کاندیدیایی حاملگی می توان به بارداری - دیابت- ضعف سیستم ایمنی-  مصرف قرص های ضد بارداری، قرص های آنتی بیوتیک و هورمون های اگزوژن اشاره نمود. سطح بالای استروژن نیز می تواند این اتفاق را تشدید نماید.

مصرف کربوهیدرات بیش از حد بخصوص شکر و الکل - آب و هوای گرم و لباسهایی که رطوبت رو در خودشون نگه میدارن نیز باعث افزایش قابل توجه شیوع عفونتهای قارچی میشوند. استرس نقش مهمی در ازیاد این بیماری دارد.

 

ولوواژینیت کاندیدیایی

 

آزمون تحمل گلوکز

گرچه عفونت کاندیدایی در بیماران دیابتی بیشتر است اما برخی از محققین با انجام آزمون تحمل گلوکز در زنان مبتلا به واژینیتهای عود کننده به هیچ عنوان موافق نیستند. .یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد مالتوز، ساکاروز و گلوکز سبب تسهیل در امر چسبندگی کاندیدا آلبیکانس به سلول های اپی تلیال دهانی می شوند. توجه داشته باشید بین مصرف قند وشیوع  واژینیت کاندیدایی عود کننده نظرات به شدت متفاوتی مشاهده می شود. 

 

نشانه های بالینی 

 از نشانه های بالینی واژینیتهای عود کننده، می توان به سوزش، ترشحات غیر طبیعی واژن و التهاب اشاره نمود. سوزش ادرار و تماس جنسی دردناک در حین مقاربت نیز مشاهده می شود. توجه داشته باشید تمام این علائم بالینی جزو نشانه های اختصاصی ولوواژینیت کاندیدایی به شمار نمی روند. 

     نشانه های واژینیت های عود کننده            

 

تشخیص افتراقی

ما در این مقاله به طور کامل به بررسی واژینیتهای عود کننده پرداختیم. در این بخش قرار است به تشخیص افتراقی بپردازیم. به علت دسترسی راحت و سریع به ترکیبات ضد قارچی، بسیاری از بیماران شروع به خود درمانی کرده اند. تحقیقات نشان می دهد بیش از 73 درصد از زنان از خود درمانی استفاده نموده اند. تقریبا 42 درصد از زنان کاملا خودسرانه از داروهای جایگزین کننده استفاده نموده اند. پس از آن آزمایشات واقعی نشان دهنده این است که تنها 28 درصد از خانم ها بیماری واقعی هستند. از مواردی که با این بیماری به اشتباه گرفته می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:    

    لیکن پلان

    پسوریازیس

    کچلی کشاله ران( قارچ های درماتوفیتی)

    هرپس( تبخال تناسلی)

    واژینوز باکتریال

    درماتیت تماسی ناشی از لباس یا شوینده نامناسب

 : تشخیص بیماری 

1- آزمایش مستقیم با پتاس 10 تا 15 درصد و مشاهده هایفا یا بلاستوسپور کاندیدا 

2- کشت قارچ در محیط کروم کاندیدا آگار

3- تستهای ملکولی

4- تست جرم تیوب

که دراین بین تستهای ملکولی و کشت اختصاصیت حدود 99 درصد دارند .

با توجه به شیوع انواع غیر البیکانس و مقاومت آنها به درمانهای معمول بهتر است با روشهای 2 تا 4 نوع کاندیدا مشخص شود تا درمان مناسبی برای آن تجویز شود.

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر