کبد چرب چیست و چگونه مراقب ابتلای آن باشیم

کبد چرب چیست و چگونه مراقب ابتلای آن باشیم

کبد چرب چیست و چگونه مراقب ابتلای آن باشیم

کبد دومین عضو بزرگ بدن به شمار می‌رود که وظایف مختلفی برعهده دارد. این ارگان بسیار مهم می‌تواند به هضم مواد مغذی ناشی از غذاها و نوشیدنی‌ها کمک کند. کبد ممکن است درگیر بیماری‌های مختلفی شود. کبد چرب یک نمونه از آن‌ها است. عوامل و پارامترهای مختلفی روی ابتلا به این بیماری تأثیرگذار هستند. زمانی که چربی کبد بیش از اندازه شود، در آن صورت عضو دچار التهاب شده و عملکرد طبیعی آن با مشکل روبه‌رو می‌شود. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است چگونه می‌توانیم از چرب شدن کبد جلوگیری کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال کافی است ادامه مطلب را دنبال کنید. 

 

کبد چرب چیست و چه عواملی باعث ابتلا به آن می‌شوند؟ 

این بیماری که تحت عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته شده است، افراد بسیاری را درگیر می‌کند. زمانی که چربی در کبد فرد انباشته شود، به مرور زمان باعث التهاب این ارگان خواهد شد. این عضو از بدن باید به طور مرتب پاکسازی شود. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای پاکسازی کبد، داشتن تغذیه سالم است. برخی از مواد غذایی به دلیل مواد مغذی که دارند می‌توانند باعث پاکسازی خون و از بین بردن برخی سموم شوند؛ به همین علت افراد با داشتن رژیم غذایی سالم می‌توانند تا حدودی از چرب شدن کبد خود جلوگیری به عمل بیاورند. 

چربی‌هایی که در کبد جمع می‌شوند، حالت قطره‌ای دارند و تجمع آن‌ها در سلول‌هایی به نام هپاتوسیت است. زمانی که افراد در مرحله ابتدایی این بیماری باشند، علائم خاصی نخواهند داشت؛ اما به مرور زمان این افراد علائم مختلفی از خود نشان خواهند داد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم: 

•    بی‌اشتهایی

•    کم شدن وزن

•    احساس ضعف و خستگی

•    داشتن حس تهوع و استفراغ

•    زرد شدن رنگ پوست

•    احساس درد در معده

•    متورم شدن شکم

به طور کلی عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند فرد بیماری کبد چرب را تجربه کند. شناسایی این پارامترها بسیار مهم است؛ زیرا فرد می‌تواند با دنبال کردن برخی روش‌ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. در هر صورت عوامل زیر باعث می‌شوند فرد بیماری استئاتوز کبدی را تجربه کند:

•    داشتن اضافه وزن

•    داشتن رژیم غذایی ناسالم

•    مقاوم بودن بدن به انسولین

•    ابتلا به بیماری دیابت نوع دو

 

علائم ابتلا به استئاتوز کبدی

 

چگونه از ابتلا به استئاتوز کبدی پیشگیری کنیم؟
در صورتی که بیماری استئاتوز کبدی درمان نشود، فرد با خطرات بسیار بزرگتری روبه‌رو خواهد شد؛ به گونه‌ای که ممکن است با مرگ نیز دست و پنجه نرم کند. چرب بودن کبد زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌ها همچون سندروم متابولیک هموار می‌کند؛ به همین علت بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، توجه به یک ضرب‌المثل خواهد بود: یعنی پیشگیری بهتر از درمان است! حالا چگونه می‌توان از این بیماری در امان بود؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال می‌توانید به لیستی که در زیر برای شما تهیه کرده‌ایم، توجه کنید. 


داشتن وزن ایده‌آل
همان‌طور که اشاره کردیم یکی از دلایل اصلی ابتلا به کبد چرب، اضافه وزن است؛ به همین علت اگر می‌خواهید از این عارضه دور بمانید باید بتوانید وزن خود را کنترل کنید و آن را در یک بازه ایده‌آل نگه دارید. برای کاهش چربی‌های دور شکم می‌توانید فعالیت‌های بدنی خودتان را بیشتر کنید. ورزش کردن یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن فعالیت در طول روز است. با ورزش کردن می‌توانید چربی‌ها را از بین ببرید و در نهایت از احتمال ابتلا به این بیماری نیز دور بمانید.


داشتن رژیم غذایی سالم
یکی از مؤثرترین راه‌هایی که باعث می‌شود از ابتلا به استئاتوز کبدی جلوگیری کنید، داشتن رژیم غذایی سالم است. شما باید مواد غذایی مضر را از برنامه خود حذف کرده و مواردی همچون میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را جایگزین آن‌ها کنید. برای بازیابی سلامت کبد پیشنهاد می‌کنیم از مواد غذایی حاوی امگا 3 همچون انواع ماهی بهره ببرید. همچنین با مصرف ویتامین C می‌توانید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خود شوید. 


مصرف منظم داروها برای جلوگیری از ابتلا به استئاتوز کبدی
اگر مبتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت یا فشار خون هستید، حتماً داروهای خود را به موقع و در زمان مناسب مصرف کنید. این کار نه تنها از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود از بیماری‌های دیگر نیز همچون مشکلات قلبی و عروقی دور بمانید. 

 

سخن آخر
کبد چرب یکی از بیماری‌هایی به شمار می‌رود که در صورت عدم توجه می‌تواند بسیار خطرآفرین شود؛ به همین علت افراد باید وزن خود را کنترل کرده و از رژیم غذایی سالم پیروی کنند. در این مطلب سعی کردیم نکاتی را به شما معرفی کنیم تا با دنبال کردن آن‌ها بتوانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. اگر علائم ذکر شده را دارید بد نیست هر چه سریع‌تر نسبت به دادن آزمایش اقدام کنید. آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر با بیش از 16 سال سابقه کاری می‌تواند یک مرجع مناسب برای شما باشد. 

نظرات

هیچ موردی یافت نشد

نظر خود را بنویسید

شما می توانید دیدگاه خود را در این بخش با ما در میان بگذارید.

footer footer

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر

این آزمایشگاه در سال ۱۳۷۰ بعنوان اولین آزمایشگاه تشخیص طبی در مسجد سلیمان توسط خانم دکتر حشمت عصاره افتتاح شد و در سال ۱۳۸۶ دکتر نسرین صمدی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه تهران مدیریت آنرا به عهده گرفتند . مسئول فنی آن ا کنون سرکار خانم دکتر وداد میباشند. این آزمایشگاه دارای پرسنل دقیق و کارکشته میباشد. که در بخشهای پذیرش - نمونه گیری - مشاوره - تفکیک و جداسازی - هماتولوژی- سرولوژی و ایمونولوژی - هورمون - بیوشیمی- میکروبشناسی و ادرار و انگل - انالیز اسپرم- پاتولوژی / سیتولوژی و ملکلولی و PCR مشغول به فعالیت می باشند. سوپروایزر این آزمایشگاه آقای فرشاد فرج اللهی با سالها سابقه سوپروایزری بیمارستان هستند. تجهیزات آزمایشگاه مرتب در حال بروز شدن است و از تجهیزات معتبر و جدید استفاده می نماید. با بروز پاندمی کرونا در سال98 بخش ملکولی با بهترین امکانات روز دنیا راه اندازی شد و نمونه گیری آن چه در منزل و چه با سیستم استاندارد در آزمایشگاه راه اندازی شد. از سال 1400 بخش پاتولوژِی این آزمایشگاه پروسس کردن کامل نمونه ها رو در محل ازمایشگاه به منظور تسریع در پاسخ دهی بیماران تحت عمل جراحی برای اولین بار درمسجد سلیمان راه اندازی کرد. کنترل کیفی آزمایشات با امکانات موجود در حد اعلی تحت نظارت مسیول فنی انجام .این آزمایشگاه امکان نمونه گیری در منزل را نیز دارا میباشد.

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مهر